شیر سویا و مقابله با ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

 8 اوت 2016- مصرف محصولات سویا می تواند از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 محافظت کند.

 محققان دانشکده ی علوم پزشکی کاشان اعلام کردند که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی ایزوفلاونهای طیبعی که غالباً در گیاهان خاصی یافت می شود، می تواند برای سوخت و ساز بدن و سلامت قلبی زنان  مبتلا به PCOSمفید باشد.

 در انگلستان از هر 5 زن یک نفر به PCOSمبتلا می باشد، این بیماری مسئول 70 درصد از مشکلات  ناباروری و افزایش خطر ابتلا به سایر شرایط جدی  نظیر مقاومت به انسولین است.

ایزوفلاوین به ایجاد تعادل در هورمونها کمک می کند زیرا این ماده یک منبع استروژن گیاهی است. محقق ارشد این پژوهش ذات الله عاصمی می گوید: تحقیقات ما نشان داد که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است از مصرف ایزوفلاوینهای موجود در سویا در رژیم غذایی خود فوایدی را کسب کنند.

او افزود: امروزه علاقه ی روز افزونی به افزودن سویا  به رژیم غذایی برای کاهش سندرم متابولیک  و بیماریهای مرتبط با آن مشاهده می شود، یافته های تحقیقات ما نشان  می دهد مصرف ایزوفلاونهای سویا  بطور منظم  می تواند سلامت متابولیک و قلبی عروقی زنان مبتلا به PCOSرا بهبود  بخشد.

محققان از 70 زن 18 تا 40 ساله ی مبتلا به PCOS، در این تحقیق ثبت نام و آنها را به دو گروه مجزا تقسیم کردند. برای گروه اول روزانه 50 میلی گرم ساپلیمنت ایزوفلاون سویا(معادل 500 میلی لیتر شیر سویا) و برای گروه  دوم همین مقدار ماده ی پلاسبو به مدت 12 هفته تجویز شد.

 نمونه های خونی این افراد در ابتدا و انتهای تحقیق جمع آوری و بیومارکرهای متابولیکی، غدد درون ریز، التهاب و استرس در آن اندازه گیری شد. از شرکت کنندگان خواسته شد از مصرف سایر مکمل های غذایی بپرهیزند و به فعالیت معمول ورزشی روزانه ی خود در طول مطالعه  ادامه دهند.

 نتایج نشان داد مصرف ساپلیمنتهای ایزوفلاون سویا بطور چشمگیری مقدار انسولین موجود در خون و سایر بیومارکرهای مرتبط با مقاومت به انسولین را کاهش می دهد. در زنان گروه ساپلیمنت همچنین مقدار تستوسترون، کلسترول LDLو تری گلیسرید در مقایسه با گروه پلاسبو کاهش یافت.

نتایج این تحقیق در مجله ی انجمن غدد درون ریز Journal of Clinical Endocrinology and Metabolismمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/soy-milk-could-help-to-protect-women-with-pcos-from-type-2-diabetes-96120360.html